Hlavní stránka   | Mapa stránek   | Vyhledávání na webu  
 
Avia S-92
 
[ Zpět ]
 

Na území naší republiky po válce se nacházelo několik rozdělaných stíhaček Messerschmitt Me-262 a bylo rozhodnuto je zkompletovat. Nově smontované letadla označované Avia S-92 (jednomístná varianta) a CS-92 (dvoumístná varianta) sloužila převážně pro školení pilotů na proudovou techniku.

 

Vznik a vývoj
Po válce bylo nalezeno na našem území 18 draků Messerschitt Me-262, které bylo možno rekonstruovat. Touto rekonstrukcí byla pověřena Avia, kde se za války vyráběly části trupu na tento stroj. Motory Jumo 004, označované jako M-04, byly převezeny do Malešic, kde se poprvé motor na brzdě rozběhl v březnu 1946.

 

První let čs. pilota proudovým strojem se uskutečnil 27. srpna 1946, pilotem byl šéfpilot Avie Antonín Kraus, tento stroj byl zničen již při šestém letu, krátce po dosažení rychlosti 960 km/h, pilot Kraus se nezranil.

 

Do konce roku 1946 se rekonstruovaly ještě dva stroje, jeden jednomístný a jeden dvoumístný označovaný CS-92. O stroje se zajímala i Jugoslávie a testy tak probíhaly za účasti jugoslávských pilotů, ale z prodeje sešlo, neboť strojů bylo příliš málo. Celkem bylo postaveno sedm strojů S-92 a tři CS-92, z toho jeden byl dvoumístný již z výroby, další dva prošly přestavbou z jednomístné varianty.

 

Vlastnosti a použití
Stroje Avia S-92 a CS-92 sloužily k seznamování čs. pilotů s novou proudovou technikou. K tomuto účelu byla vytvořena 5. stíhací letka. Stroje nebyly ani plně vybaveny zbraněmi, ze standardních čtyř kanónů MK-103 ráže 30mm nesly většinou pouze dva.

 

Technický popis
Avia S-92 byl celokovový jednoplošný proudový stíhací letoun. Pohon tvořily dva proudové motory Jumo 004 (označované jako M-04) o výkonu 8,7 kN umístěné v gondolách pod křídly. Ve dvojmístné verzi CS-92 seděli piloti za sebou.

 
 rozpětí 12,51 m 
 délka 10,6 m 
 výška 3,85 m 
 nosná plocha 21,7 m2 
 prázdná hmotnost 4420 kg 
 vzletová hmotnost 6398 kg 
 maximální rychlost 840 km/h 
 cestovní rychlost 720 km/h 
 dostup 12000 m 
 dolet 900 km 
 doba výstupu 11 min. 
 do výšky 8000 m 
 
[ Zpět ]
 
nahoru ^
Copyright 2003  Designed by: A-WebDesign